زندگى حضرت خدیجه را مى توان نمونه ای کامل از تحول مثبت و سیر به سمت کمال دانست; زیرا خدیجه(س) بیش از چهل سال از زندگىاش را در دوران جاهلیت سپرى کرد، آنگاه با غلبه بر تمام تضادهاى موجود اجتماعى دل به اسلام سپرد. و به اولین اجتماع کوچک اسلامى گامنهاد (1) . زندگانى او چون پلى است که ابتداى آن در دوران جاهلیت و انتهایش در دوران اسلامى است. از اینرو بررسى نقاط حساس زندگانى وى مىتواند ما را در دستیابى به الگوى مثبتی ارىدهد و براى همه گروههاى جامعه، بویژه ن، که دوران جاهلیتها، تعصبها و هجوم فرهنگهاى بیگانه را تجربه کردهاند سودمند باشد.
اوضاع اجتماعى ن در عصر جاهلى
کعبه، نماد توحید، با قامتى کشیده و استوار پابرجاى بود اما مردم پیرامونش بر اثر زندگى خشن بیابانى، عدم ارتباط با تمدنهاى دیگر و حکمفرمایى جهل و امیال نفسانى به سوى انحطاط گام برمىداشتند، انحراف از آیین توحیدى خلیلالله در تمام شئون حیاتى و اجتماعى آنان دیدهمىشد و از افراد بىرحم و جاهل انباشتهبود. نظام اجتماعى عربستان نظامى بیابانى بود، و زورمندترین جریان اجتماعى و قبیلهاى در راس هرم قدرت جاىداشت. ن که از لحاظ اجتماعى ضعیفترین گروه جامعه بودند به طور کامل مقهور اراده و تمایلات مردان به شمار مىآمدند و در جنبههاى اقتصادى، اخلاقى، فرهنگى و آداب و سنن اجتماعى تحتسلطه بودند.
گاه مردانى که نیاز مالى داشتند و یا در اندیشه توسعه ثروت بودند گروهى از ن را خریدارى کرده، پس از آموزش آوازخوانى و نوازندگى خانههایى در اختیارشان مىگذاشتند و پرچمى که نشانه آزادى ورود همگان بود بر بام خانههایشان نصب مىکردند. وظیفه این ن کسب درآمد براى طبقه مسلط جامعه بود. کردار زشت چنان وقاحتخود را ازدست دادهبود که ثروتمندان بىهیچ دغدغهاى به استثمار عفت و عزت ن مىپرداختند و از این راه ثروتهاى کلان گرد مىآوردند (2) .
زمانى نیز تنها به خاطر ازدیاد نسل به موجودیت زن احترام مىگذاشتند و براى رسیدن به این هدف از هر راه ممکن سود مىجستند; برخى به طور اشتراکى زنى را به همسرى مىگرفتند (3) و عدهاى به طور قبیلهاى زنى را به عقد درمىآوردند.
وقتى تار جهل به پود فقر گرهمىخورد، مردم را به سنتهاى هولناک مىکشاند، دخترکشى تنها یکى از دهها نتخوفناکى است که در جزیرةالعرب رواجداشت. بر اساس منابع موجود، صعصعةبن ناجیه مجاشعى» جد فرزدق به تنهایى دویستوهشتاد دختر را از پدرانشان خرید و با پرداختسه شتر براى هر کدام آنها را از مرگ حتمى نجاتداد. این خبر مىتواند گستره وسیع نفوذ این سنت زشت را نشاندهد. فرزدق خاطره احسان جد خویش را چنین زنده کردهاست:
وجدى الذى منع الوائدین واحیا الوئید فلم توئد (4)
جدم همان شخصى است که دخترکشان را از زندهبهگورکردن، بازداشت و زندهبه گورشدگان را نجاتداد و نگذاشت دفنشوند.بقیه ادامه مطلب پر کلک کریں
امام عسکری علیہ السلام اور حضرت حجت کی غیبت کے سلسلے میں تین خاص کارنامے
حضرت فاطمہ زہرا (س) ، پیغمبر اسلام اور حضرت خدیجہ کے اخلاق و صفات کا آئینہ
اجتماعى ,ن ,براى ,دوران ,خدیجه ,طور ,است که ,را به ,در دوران ,به طور ,را از
درباره این سایت